Budapest
Megosztás
2018.11.30. |

Szánalmas történet volna a budapesti elektronikus jegyrendszeré, ha nem merülne fel a közpénzekkel való visszaélés gyanúja - amit az is megerősít, hogy a főpolgármester emiatt kezdeményezte a menesztését a BKK vezetőjének és vette el Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettestől a közlekedési cég felügyeletét. Mivel több mint egy éve nem kapunk választ adatigénylésünkre, továbblépünk, és ha kell, a bíróságon szerzünk érvényt az igénylésünknek.

2015. elejére elkészült a RIGÓ néven futó e-jegyrendszer előszítése. Ez még Vitézy Dávid vezetése alatt történt. Majd Vitézy-t menesztették és a BKK-nál kezdetét vette az általa elindított közlekedési elképzelések beszántása és sóval behintése, ami fontosabb volt a főváros vezetése számára, mint a lakossági szolgáltatás biztosítása.
A Dabóczi Kálmán - akinek a menesztését a mai napon kezdeményezte Tarlós István főpolgármester - vezette BKK nem a RIGÓ megvalósításával foglalkozott, hanem ehelyett többször átszervezték a csapatot és kicserélték a menedzsmentet (illetve az eredeti projektcsapat szakemberei részben maguk is megunták a zavaros időhúzást). Rejtély, hogy a kész szerződéseket miért nem tudták két és fél éven keresztül elindítani, viszont felmerül a korrupció gyanúja. Azt beszélik, hogy egy bizonyos céges holdudvar helyzetbe hozása és a közpénzek kitalicskázása folyt. Ezért is kértem ki a RIGÓ-ra és az elektronikus jegyrendszerre vonatkozó szerződéseket 2015. januártól napjainkig, hogy átlássuk, mi történt. Több levelet is kaptunk, de a kért adatokat nem.
Emlékezhetünk, hogy mivel az e-jegyrendszert már régóta ígérték, az időhúzás kezdett végletekig kínos lenni. Nem csoda, hogy a vizes VB-re akartak valami villantani, és összetákoltatták a T-Systems-szel ezt a több sebből vérző… khm… rendszert. Közbeszerzés nélkül, úgy, hogy a T-Systems jegyautomata-üzemeltetésre vonatkozó szerződését bővítették. Érthető, hogy a kapkodva készült on-line rendszer rosszul működött, de bűncselekmény gyanúját is felveti, hogy a személyes adatok biztonsága sérült. Szánalmas volt a BKK kommunikációja, egy sérülékeny rendszerért a létrehozók a felelősek: hiába gyártanak összeesküvés-elméleteket, nevetséges dolog egy diákra, összehangolt külföldi hekker-támadásokra vagy a pirézekre fogni, hogy személyes adatok tömegei szivárogtak ki.

Mostanra pedig már odáig jutott a történet, hogy maga a BKK sem vállalja tovább, ezért felmondja a szerződést.

A nyilvánvaló hibák mellett az egész történet nagyobb kárt okoz, mint gondolnánk. Az elektronikus jegyrendszer ugyanis nem egyszerűen egy on-line jegyvásárlási lehetőség, hanem komplex közlekedésszervezési eszköz. A közösségi közlekedés szervezéséhez is szolgáltat adatokat, lehetővé teszi egy, a mainál érzékenyebb kedvezményrendszer működtetését és összehangolható a fővárosi parkolási és behajtási rendszerrel is. Ez a fiaskó aláásta a közlekedőknek az e-jegybe vetett bizalmát, ami talán a legnagyobb károkozása a felelős döntéshozóknak.

Nem nyugszunk addig, ameddig ki nem derítjük, hogy
- Mi valódi oka annak, hogy a projekt meghiúsult.
- Hogyan és ki készítette elő végül is a projektet?
- Hányszor változtattak a műszaki tartalmat!
- Hányszor módosítottak határidőt?
- Hányszor módosítottak a szerződéses árat és miért?
- Mennyit fizettek ki eddig a cégnek és egyéb személyeknek?
- Hogyan és mikor fogja a cég visszafizetni az eddigi munkát, továbbá a meghiúsulási kötbért?
Ki tehát a felelős azért, hogy Budapesten nem működik a hatékony közlekedésszervezést és az utazók kényelmét szolgáló elektronikus jegyrendszer?

 

V. Naszályi Márta

Csatlakozz!